16.09.2018

Skrevet d. 16 September 1918 mellem Brody og Ablingkurt.

Min inderlig elskede Konelil!

Idag atter et Brev, da jeg forefandt Papir i dit Brev fra den 26.8. som jeg modtog siste Nat.
Min Sjæl lov Herren og glem ikke alle hans Velgjerninger det maa udbryde i disse one og svære Dage. Herrens Velgjerninger er bleven saa store for mig og traadt mig saa haandgribelig for Øje, at jeg har merket dem hesten hver Time, og min Sjæl er derfor stemt til inderlig Tak og aldrig har jeg merket hans Nærhed som netop i disse Dage. Som dine Dage er, saa skal din Styrke være, dette Ord har atter stafestet sig. Ja mit Hjærte er fuld af Fred, og jeg har kundet glæde mig i Vidsheden om mine Synders Forladelse. Barneret og Arveret hos Gud, og min Bøn er: Herre bevar os i Troskab til Døden, selv om du krævede og vores Blod. Om ogsaa Døden er vor siste Fjende, saa har den for mig i disse Dage mistet sin Grud. Død hvor er din Braad Helvede hvor er din Sejer, Gud være Tak som giver os Sejer formedelst Jesus Christus vor Herre. Thi formedelst hans Blod har vi Frihed til at indgaa i Helligdommen. Ja i Henblik til den Herlighed der er os i Vente, hvad er da dette Jordeliv der skulde vi skue ham Ansigt til Ansigt og i Evighed love og prise hans hellige Navn. Jer er den, som trøster eder, siger Herren. Ja lovet være Gud og vor Herres Jesu Christi Fader al barmhjertighedens Fader og al trøstens Gud, som trøster os i al vor Trengsel, at vi kunde trøste dem som ere i allehaande Trængsel med den Trøst vi selv bleve trøstede af Gud.
Imorgen lagte Fjenden atter Trommeild paa vor Stilling, mit Avsnit havde ikke mindre en 5 Fuldtræffer i Graven, dog uden at en eneste tog Skade ogsaa Herrens Naade, man blev formeligt trykt og rystet frem og tilbage i sit Hul og overdænget med rygende Pulverdamp og Jordmasser og jeg kan nu med Sandhed sige!
Citatet kan ikke læses.

Idag hedder det i Dagsbefaling fra Hindenburg: Östereich Ungarn und den neutralen Staten haben den Frieden eingeleitet, man har paa Fornemmelsen at der gaar noget for sig bag Kulisserne, og vi vil haabe at den afgjørende Stund snart er nær. Da vil Glæden og Takken være stor, naar vi, om ogsaa kun, som ubesejret, kan vende hjem til vore Kære. Herren giver det i sin Naade at det snart maa blive Tilfældet. Saa til Slut de kærligste Hilsener og Kys fra din egen tro Georg.
Havde ogsaa Kort fra Jørgen som ligger her ved Cambrai, saa vil han vel løse mig af. Herren bevare hans Liv.

Ablingkurt må være Havrincourt som lydskrift (stumt h, nasalt in). Brody har jeg ikke kunnet identificere.

Min Sjæl lov Herren og glem ikke alle hans Velgjerninger er et citat fra
Som dine Dage er saa skal din Styrke være er et citat fra , selv om det i dag oversættes noget anderledes: Måtte din livskraft vare, så længe du lever. Linien er også i en lidt anden form kendt fra salmen Kun en dag, et øjeblik ad gangen. Lyt til "Kun en dag"
Død hvor er din Braad Helvede hvor er din Sejer er et citat fra

Östereich Ungarn und den neutralen Staten haben den Frieden eingeleitet betyder: Østrig-Ungarn og de neutrale stater har indledt freden.

0 kommentarer: