17.12.2006

Ravit d 17.12.13.

Min kære Marie!

Hjærtelig Tak for dit kære Brev som jeg modtog i Morgen. Det glæder mig at du er tilfreds med, hvad jeg skrev om i siste Brev ikke at komme ud til dig før Forlovelsen bliver offentlig. Du skriver om det kan blive paa Tirsdag, dermed er jeg iforstanden da det passer mig hvad Dag det skal være, saa kommer jeg, om Gud vil paa Tirsdg Kl 12 til Haderslev. Jeg glæder mig meget til denne Dag og til at være sammen med dig min egen Marie. Herren hjælper os til at det maa blive til hans Ære, at vi i alt hvad vi foretager os maa gjøre det i hans Navn. O kære Marie at det alti maa være vor Lyst at tjene og elske ham som har gjordt saa store Ting imod os. Vi vil bede Jesus om at han vil gjøre os lyhøre overfor den Helligaand, at den kan vejlede os til al Sandhed.

Moder sidder ogsaa og skriver til dig om hvorledes vi skal arangere Forlovelsen, saa behøver jeg jo ikke at skrive desangaaende. Jeg siger lige til Moder, jeg kan nok merke at jeg er ikke vant til at skrive, ja siger hun dette kan du ikke godt sette nogen anden til, jeg har ikke skrevet mange Breve i mine Dage saa du maa jo undskylde naar det ikke altid bliver som det skulde være og naar Papiret ikke altid bliver fuldt. Nu er Moder ved at bage Gode-Raad og Marie er ved at røre Kager sammen ude i Køkenet saa du kan tro de har travlt. Om Vinteren er jeg jo lidt af en Snedker men ind til denne Tid har jeg havt nok paa Marken at bestille jeg har jo ellers ingen Landbedrift om Vinteren. Nud maa jeg nok snart slutte, da jeg vilde til Bollerslev i Aften med Brevet og forrette nogle Ærinder. Kl er nud 7 saa det bliver vel ikke for tiligt, saa Farvel og paa gjensyn paa Tirsdag, Guds Fred til Hilsen fra din hengivne Georg.

Lev vel med Jesus.


Opskrift på Gode-Raad


Ingredienser
500 g. mel
250 g. sukker
250 g. smør
3 æg

2 tsk. kardemomme

Fremgangsmåde
Æg og sukker piskes godt sammen og røres med smør og kardemomme. Melet røres i lidt af gangen. Dejen trilles til kugler på størrelse med valnødder og bages ca. 2 min. i et særligt gode råd jern, kaldes også krumkagejern. Prøv evt. at bage dem som vafler i et vaffeljern.

Servering
Disse kager hører december måned til og serveres med kaffe eller the.


0 kommentarer: