28.08.2018

Fellerees d. 28.8.18.

Min elskede lille Hustru!

Nu er vi altsaa ankommen ved vort nye Regt. No 27, det blev altsaa ikke 66 men det hører med til samme Division. Adres. ved jeg ikke endnu men den ser du jo paa Kuvertet. Vort Komp. er bleven bestaaende saa vi merker ikke saa meget til Forskjellen, blot en anden Kompagnifører. Imorgen marcherede vi hertil og blev festlig modtaget her af Regt. Musikken og vor nye Regt-Komandør holdt en Velkomstale, med rosende Ord om vort gamle Regt, han haabede ogsaa at vi snart motte føle os hjemme her ved det nye. Talen ente med et Hura for Kaiseren, efterfulgt af presentermarchen. Jeg har her ogsaa et godt Kvarter, tænk en god Seng, og hos Madammen har vi faaet Kaffe. (ren Bønnekaffe) og Kakao, som de faar fra Amerika, vi er med 2 Mand her, bedre som naar der ligger saa mange sammen. Det er her 6 Kl fra Manbeuge, saa kan du vel gjøre dig en Forestilling om hvor jeg er i Verden? Tak for dine 3 siste Breve som jeg modtog igaar. Nu har du vel erfaret Grunden hvorfor jeg ikke har skrevet, godt at du ikke vidste noget om den Fare hvori jeg svævede. Herren være takket at jeg endnu kan skrive til min Elskede og at jeg endnu er sund og rask. Angaaende Spørgsmaalene i dine breve har jeg vel allerede besvaret? angaaende Julie har du jo vist ogsaa modtaget? jeg glæder mig til at du kan faa hende til Vinters, saa kan i da passe paa hinanden, og du har da ogsaa Selskab, og du vil da ikke saa ofte falde i Tanker. En Bøn har jeg til dig, angaaende Julie, naar hun ikke er saa rask, hold alt særskildt med Mad og Toilette, vil du love mig det? thi naar hun har det ved Lungerne, kan det let blive overbaaret, jeg vilde dog gjerne beholde dig sund det kan du nok forstaa, Forsigt ist besser vie Nachsigt, siger man, ellers kan jeg kun glæde mig med dig. Haabentlig kan jeg ogsaa selv forleve Vinteren sammen med eder det vilde jo endnu blive smukkere, thi som vore Fronter staar nu, har de vel ingensinde før staaet, i det Store og Hele om ogsaa Fjenden kan fortejne smaa Resultater, saa er det dog ikke nævneværdig, og staar i ingen Forlig til deres Anstrengelser, vi havde jo nu det Pech at faa vores Klø derved, det var jo ikke undgaaelig. Jeg har den Tro, at Krigen snart er tilende, og at vi saa ved Guds Naade atter vender sunde og raske Hjem, for at leve i fred og ro sammen med vore Kære. Ja min Elskede da vil Glæden og Takken være stor. Saa slutter jeg i Haab om et glædelig Gensyn. Din egen tro hengivne Mand Georg.

Vorsicht ist besser als Nachsicht betyder bogstaveligt Forsigtighed er bedre end tilgivelse. Det er en fast tysk talemåde, hvor man vel på dansk vil sige Det er bedre at forebygge end at helbrede.

0 kommentarer: